FREUD, SIGMUND. Totem a tabu: O
podobnostech v životě divocha a neurotika. Praha: Psychoanalytické
nakladatelství, 1997. 157 s. ISBN 80-86123-01-4.
Sigmund Freud (1856 – 1939) je považován za zakladatele
psychoanalýzy. Významně však také přispěl k rozvoji religionistiky. Zabýval se
náboženstvím z pohledu psychologie.
Jednou z prvních knih, kde se pokouší vysvětlit původ náboženství,
je TOTEM A TABU. První vydání je z roku 1913.
Opírá se zejména o výsledky prací W. R. Smithe (totemismus = první
forma náboženství, totemická hostina), Ch. Darwina (první lidé žili v tlupách),
J. J. Atkinsona (vůdce tlupy měl nárok na všechny ženy). Čerpá ze své klinické
praxe, z pozorování neurotiků a z psychologie dětí.
Jako nejvzdálenější předstupeň vývoje lidstva a pravěkému člověku
nejbližší se mu zdají původní obyvatelé Austrálie - nestavějí domy, nechovají
zvířata, neznají hrnčířství, … Používá termínu „ubozí nazí kanibalové“. Zaujalo ho, že tito lidé mezi sebou přísně
dodržují zákaz incestních pohlavních vztahů. Mají totemickou soustavu a s ní
spojenou exogamii. Panuje zde jakási bázeň před incestem. Podává také příklady
této bázně i u jiných primitivních kmenů ve světě.
Upozorňuje, že z hlediska psychoanalýzy je strach z incestu
výrazně infantilním rysem, jelikož první sexuální volbu dítě vztahuje na rodiče
a neurotik se nedokázal s tímto řádně vyrovnat, stále ho nevědomě
ovlivňuje tato incestní fixace libida.
Dále
se zabývá pojmem tabu. Vychází z definice, že slovo tabu je na jedné straně
posvátné, posvěcené a na druhé straně je hrozivé, nebezpečné, zakázané,
nečisté.
Je to určité omezení či zákaz, jemuž se člověk podrobuje a často neví přesně proč a ani po tom nepátrá. Tabu je také pravděpodobně starší než veškeré náboženství.
Je to určité omezení či zákaz, jemuž se člověk podrobuje a často neví přesně proč a ani po tom nepátrá. Tabu je také pravděpodobně starší než veškeré náboženství.
Ze
své praxe zjišťuje autor podobnost tabu s nutkavou neurózou. Uvádí zajímavé
příklady a srovnává. Tabu, dle Freuda, vyrůstá na půdě ambivalentního citového
vztahu. Úžasně vysvětluje příbuznost tabu a svědomí a vychází mu, že i svědomí
je založeno na citové ambivalenci. A velkou roli má vždy nevědomí.
V
další kapitole Freud pracuje s pojmy animismu, magie a všemohoucnosti myšlenek.
Vychází z definice animismu jako nauky o pojetí duše a dále o duchovních
bytostech (dle Tylora). Uvádí, že animismus je prvním myšlenkovým systémem,
který vysvětluje podstatu světa. Cituje Schopenhauera, podle kterého je problém
smrti vstupem do každé filosofie a i tvorba představ o duši a víra v démony v
animismu se odvozují z dojmu, kterým na člověka působí smrt. Spolu s animismem
se používá čarodějnictví a magie, které jsou nástrojem sloužícím k
ovládání či ovlivňování světa (lidí, zvířat, duchů ...). A opět nachází
podobnost magických postupů s chováním nutkavých neurotiků (ochranné magické
formule a ochranné formule nutkavé neurózy). Primitivní člověk se domníval, že může
pomocí magie ovládnout svět, což ho vedlo k přeceňování, k víře ve
všemohoucnost myšlenek, k sebezamilovanosti, k sexuálnímu narcisismu. V animismu
člověk přepustil část všemohoucnosti duchům a směřuje postupně k vytvoření
náboženství. Duchové jsou podle Freuda jen zrcadlením vnitřních myšlenek do
vnějšího světa. Člověk tedy vlastní myšlenky vnímá ve vnějším světě a získává
neoprávněně představu, že může ovládat věci kolem sebe.
V
poslední části knihy nejprve shrnuje své dosavadní úvahy. Znovu vymezuje
totemismus jako prvotní zřízení u všech kultur, popisuje vztah člověka a totemu
a jeho chování k totemickému zvířeti a exogamii. Totem (zvíře) je pokládáno za
prapředka kmene, dědí se jen v ženské linii, je zákaz zabíjení totemu, je zákaz
incestu.
Jaký
je původ totemu a exogamie? Freud si myslí, že tuto otázku zatím nikdo
uspokojivě nezodpověděl.
Dále
uvádí Darwinovu teorii, že člověk žil původně v malých tlupách, v nichž
žárlivost nejstaršího a nejsilnějšího samce znemožňovala sexuální promiskuitu.
Mladí samci usilují o vůdčí postavení a jsou často z tlupy vypuzeni. Darwin
vycházel ze způsobu života primátů. Freud vysvětluje na příkladech z praxe
podobnost totemismu s chováním dítěte a jeho infantilních sexuálních zájmů
(např. otec = totemické zvíře). Dostává se tak k Oidipovi, k zabití otce a
sexuálnímu vztahu s matkou, zde je shoda s hlavními tabu totemismu. Zdá se
mu tedy pravděpodobné, že totemismus vznikl na základě oidipovského
komplexu.
Freud
se přesunuje k totemické hostině, k obětování totemického zvířete. Mezi
účastníky hostiny se vytváří posvátné pouto. Jedná se o jakési ztotožnění všech
účastníků s totemem a je mezi ně rozložena spoluvina za smrt totemického
zvířete při tomto obřadu.
Spojením
všech výše zmíněných věcí dochází Freud ke své odvážné teorii. Synové toužili
po moci v tlupě a po ženách v tlupě, které náležely pouze otci (vůdčímu samci).
Všichni měli k otci ambivalentní vztah. To jim umožnilo se spojit, zabít otce
a sníst ho. Tím do nich přešla jeho síla. Po otcově smrti se však
projevila lítost a pocit viny. Tak se mrtvý otec stal ještě silnějším než
zaživa. Co dříve zakazoval otec, to si nyní zakazovali sami synové. Vyhlásili
zákaz zabíjení totemu (otce) a zakázali si styk se ženami v tlupě.
Stvořili tak dvě hlavní tabu totemismu ve shodě s oidipovským komplexem.
Uctívání totemu je motivováno citově, zákaz žen i prakticky. Docházelo by mezi
nimi k vzájemným bojům a nikdo by pravděpodobně neměl tolik síly jako otec, aby
mohl ostatní ovládnout a tak by hrozil zánik kmene.
Totemismus
se stává první formou náboženství, bůh se postupně vyvinul z totemického
zvířete (náhrady otce).
Freud
tvrdí, že psychoanalytický výzkum ukazuje, že si člověk tvoří boha podle svého
otce, bůh je jakýsi vyšší otec. Otcovský podíl je závažný ve vztahu k ideji
boha, ale zároveň autor připouští, že všechny významy božství psychoanalýza
vysvětlit nedovede.
Sigmund
Freud předkládá, jak se dále náboženství rozvíjelo a dochází až ke Kristovi
a vysvětluje, že Ježíš obětoval vlastní život a vykoupil bratry z původního
hříchu (otcovraždy). Dal život (svůj) za život (vraždu otce). Freud v tomto
skutku vidí, že lidstvo se tak znovu přiznává ke své vině a utvrzuje ho to ve
správnosti jím navržené teorie. Uvádí ještě několik argumentů na podporu této
teorie, např. existenci davové duše a pokračování psychických procesů v dalších
generacích.
Freuda
kritizoval W. Schmidt (významný představitel etnologického přístupu k náboženství).
Existence pratlupy není etnologicky doložitelná, naopak je prokázána častá
existence monogamických vztahů. Výskyt kanibalismu je spíše výjimečný.
Totemická hostina není vždy součástí totemického systému. Totemismus také není
prvotní fází náboženství.[1]
J.
Waardenburg píše: „Sigmund Freud pojímá náboženství jako iluzi – jako
účinnou iluzi – a jeho vznik vysvětluje individuálním vývojem projekcí, které se objevují v dětství.“[2]
účinnou iluzi – a jeho vznik vysvětluje individuálním vývojem projekcí, které se objevují v dětství.“[2]
Připadá
mi, že některé argumenty Freud poněkud násilně roubuje na argumenty jiné, aby
mu jeho teorie vycházela. Je také omezen dobovým poznáním. Přesto je
úžasné sledovat jeho myšlenkové postupy a odvahu formulovat velmi smělou
teorii. Výstižná jsou jeho slova, kterými sice komentuje jinou svou konstrukci,
ale myslím, že přesně sedí i na tuto teorii o původu náboženství: „Tato
práce se mému kritickému duchu zdá jako tanečnice udržující se v rovnováze na
špičce jedné nohy. … Nicméně, kostky jsou vrženy.“[3]
Jeho
teorii o vzniku náboženství představenou v této knize jako věřící člověk
odmítám. On sám ji ve svých pozdějších knihách korigoval. Přesto nemohu a
nechci Sigmundu Freudovi upřít, že byl geniální myslitel a svým celoživotním
dílem zbořil mnohé totemy a překročil mnohá společenská tabu.
Použitá literatura
FREUD, SIGMUND. Totem a tabu: O podobnostech v životě divocha a
neurotika. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1997. 157 s. ISBN
80-86123-01-4.
SKALICKÝ, KAREL. Po stopách neznámého Boha: náboženství a Bůh v
novodobém religionistickém bádání. Praha: Aula, 1994. 207 s. ISBN
80-901626-4-9.
WAARDENBURG, JACQUES. Bohové zblízka. Systematický úvod do
religionistiky. Brno: Masarykova univerzita & nakladatelství Georgetown, 1994.
163 s. ISBN 80-210-1445-8.
[1] SKALICKÝ, KAREL. Po stopách neznámého
Boha: náboženství a Bůh v novodobém religionistickém bádání. Praha: Aula,
1994, s. 64.
[2] WAARDENBURG, JACQUES. Bohové zblízka.
Systematický úvod do religionistiky. Brno: Masarykova univerzita & nakladatelství
Georgetown, 1994, s.83.
[3] SKALICKÝ, KAREL. Po stopách neznámého
Boha: náboženství a Bůh v novodobém religionistickém bádání. Praha: Aula,
1994, s. 71.
Žádné komentáře:
Okomentovat